Ehdottomasti olen analyyttinen kirjoittaja, tunnusti Riikka Pulkkinen lukustipendi-illassa
Idmanin säätiön lukustipendi-ilta keräsi Tampereen lukioiden äidinkielenopettajia kuulemaan tällä kertaa kirjailijan työstä ja kirjoittamisen prosessista, kun toimittaja Ronja Salmi haastatteli kirjailija Riikka Pulkkista.
Työväenmuseo Werstaan auditoriossa kirjailija Riikka Pulkkinen kuvaa ajattelun ja kirjoittamisen nivoutumista ehjäksi teokseksi. Iltaan saapuneilla on kaikilla sama päämäärä: innostaa lukiolaisia lukemaan. Iltaa luotsannut toimittaja Ronja Salmi sanookin olevansa erityisen innostunut: ”Aivan liian vähän puhutaan julkisuudessa kirjoittamisen prosesseista ja merkityksistä eli itse asiasta.”
Salmi johdattelee yleisön Pulkkisen painotuoreen romaanin Viimeinen yhteinen leikki (Otava, 2024) rakenteisiin. Salmi esittelee Pulkkisen teoksen kommentoivan lääketieteen ja teknologian kasvavaa valtaa. Pulkkinen avaa lähestymistapaansa ja kuvaa samalla teoksen julkaisuun liittyvää luopumista: ”Rohkenen sanoa, että aina tulkinnat ovat hyvin erilaisia kuin itse kirjoitusprosessin aikana itse edes osaa kuvitella. Se on yhtä aikaa lahja kuin myös menetys. Julkaisun jälkeen lukija omistaa tulkinnan.”
Viimeinen yhteinen leikki on Pulkkisen kahdeksas romaani, Ronja Salmi huomaa linkin teosten kesken: ”Olet myös aikaisemmin kirjoittanut lasten ja nuorten elämästä. Onko se joku erityinen elämänvaihe, johon haluat palata aina uudelleen?”
”Tuokin on vähän yllättävä asia, kun joku muu määrittelee, miten uusin romaani suhteutuu edellisiin. Tästä näkökulmasta, lasten yhteisön näkökulmasta, en ole aiemmin kirjoittanut. Perhe-elämästä kyllä ja tämäkin on perheromaani. Tässä se perhe on 18 tunniksi hajonnut”, Pulkkinen kuvaa teostaan.
Ilta on pian pisteessä, jossa Salmi sanoo opettajille: ”Olemme hetkessä, jossa te odotatte oppilaiden käsien nousevan. Nyt on teidän vuoronne.” Pienen pysähtyneen ajatuskatkon jälkeen takarivi reagoi: ”Suomessa tuntuu olevan vallalla romantiikan taiteilijaihanne, ajatus, että taiteilija kanavoi kosmista voimaa. Sinua kuunneltua on pakko kysyä, pidätkö itseäsi analyyttisenä kirjoittajana?”
Riikka Pulkkinen hyrähtää: ”Minua miellyttää tuo analyyttinen paljon enemmän kuin insinööri. Ehdottomasti olen analyyttinen.”
Pulkkinen perustaa ajatuksensa kokemukseensa lukijuuden merkityksestä. Hän nostaa esimerkiksi J.M. Coetzeen Nobel-palkitun teoksen Häpeäpaalu (Otava, 2000), jonka hän ensin ahmaisi ja sen jälkeen luki ”kaiken”, mitä muut olivat siitä kirjoittaneet: ”Silloin huomasin kerrokset ja syvyyden, mitä teoksessa oli. Haluan itsekin kirjoittaa romaaneja, jotka on mahdollista ahmia ja jos haluaa pysähtyä ajattelemaan, teoksesta voi löytää jotakin paljon enemmän.”
Pulkkinen puhuu kirjailijan ajattelusta. Jotta haluttu teema on teoksessa syvällä, tarina on kirjoitettava useita kertoja. Tarina vaatii hengittääkseen taitavia ja tarkkoja leikkauksia, joita ei ensimmäisellä kirjoituskerralla huomaa. Uusimmassa teoksessa yksi ratkaisuista on Nova-hahmon sinä-kertojuus, jolloin lukija joutuu arvuuttelemaan, mitä uskoa.
”Kirjoittaminen on minulle sitä, että kokeilee ja tajuaa, kun jokin ei täsmää, ei ole oikein, ja ymmärtää, missä pitää olla leikkaus, vaihtaa puhujaa, jotta kerrottu menee lukijan ihon alle, eikä ole suoraan esillä. Nämä kirjoittamisen vaiheet ovat tärkeitä, eikä niitä tavoita nopeassa kirjoittamisen vaiheessa. Kirjoittamisessa ajattelu tapahtuu aina muualla. Tämä prosessi on tärkeä.”
Syyskuussa vuosittain pidettävä lukustipendi-ilta syntyi lukuvuonna 2020-21, kun heräsi halu vahvistaa lukemisen asemaa nuorten elämässä ja uralla menestymisen yhtenä keskeisenä tekijänä. Idmanin säätiö näkee lukemisen tukevan vahvasti opinnoissa ja uralla menestymistä.
Tampereen seudun lukiosta ylioppilaaksi valmistuvalla opiskelijalla, jonka aikomus on jatkaa opintojaan korkeakoulussa tai yliopistossa, on mahdollisuus hakea 500 euron suuruista lukustipendiä. Myöntämisen perusteena on lukemista ja kirjallisuutta kohtaan osoitettu harrastuneisuus ja jatko-opiskelusuunnitelma.
Idmanin säätiö valitsee stipendinsaajat lukioiden äidinkielenopettajien suosituksien perusteella.