Spoken word on sanapari, joka voi hämmentää äidinkielenopettajan. Sanapari on kuitenkin uinut kirjallisuuden ja ennen kaikkea runouden käsitteisiin. Se on parhaimmillaan kelpo työväline äidinkielen opetuksen tavoitteiden saavuttamiseen; kirjoittamisen, lukemisen, kuuntelun ja esiintymisen taitoihin.
Spoken word kääntyy termiksi lavarunous, joka puolestaan kertoo, mistä on kyse: oman tekstin ääneen esittämisestä yleisölle. ”Se on polku nähdä itsensä”, sanoi syksyn Lukustipendi-illassa runoilija Aura Nurmi ja lisäsi: ”Nykynuoret rakastavat lausua tekstejään muille.”
Lavarunous kasvattaa kykyjä tarinallistaa kokemuksensa, olla yhteydessä muihin ja kuunnella toisia. Kaikki tämä puolestaan kasvattaa itseluottamusta, ovat Nurmi ja yhteisöpedagogi Juho Kuusi todistaneet lukuisia kertoja.
Lavarunoustyöpajoja Lukukeskuksen nimissä vetävät Nurmi ja Kuusi ovat saaneet opettajilta palautetta metodin merkityksestä. Lavarunous ja sen myötä luova kirjoittaminen ovat hyvin terapeuttista ja opintojaksot tarpeellisia varsinkin nyt, kun ympäristö ja elämä itsessään ovat kauhean vakavaa. Sama viesti välittyi myös Työväenmuseo Werstaassa Lavarunous-iltaan osallistuneilta kymmeniltä opettajilta. Omien tekstien ääneen puhuminen on muun muassa jalostanut oppilaiden runouskäsitystä.
”Runous on tekstimuoto, joka tekee meistä ihmisiä. Meissä kaikissa on runo”, Aura Nurmi tiivistää illan viestin.
Lukukeskuksen sivuille Nurmi ja Kuusi ovat koonneet opetuksen tueksi esimerkkitunteja, joita voi vapaasti käyttää omassa opetuksessa. Samassa yhteydessä on Mun tarina –hankkeen loppuraportti.
Idmanin säätiö perusti Lukustipendin lukuvuonna 2020-21, kun heräsi halu vahvistaa lukemisen asemaa nuorten elämässä ja uralla menestymisen yhtenä keskeisenä tekijänä. Stipendi on 500 euron suuruinen ja se myönnetään valmistuville ylioppilaille hakemusten perusteella lukemista ja kirjallisuutta kohtaan osoitetusta harrastuneisuudesta lukioaikana.
Haku on avoinna kevään ylioppilaille huhtikuun loppuun asti ja syksyn lakitettaville lokakuun loppuun.
Lukustipendi-seminaarilla Idmanin säätiö haluaa tukea äidinkielen opettajia heidän työssään lukemisen edistämiseksi.
Teksti ja valokuvat: Anne Karppinen
Kuvankäsittely: Petri Seppä